Show menu

Nieuwe programma seizoen 22-23 bekend

Het nieuwe programma van Theater a/d Rijn voor seizoen 2022-2023 is bekend. Het Arnhemse podium en productiehuis presenteert vanaf september weer diverse avontuurlijke, kwalitatieve en schurende voorstellingen van de nieuwste generatie beloftevolle makers. Met werk van zowel eigen als andere jonge makers, is Theater a/d Rijn een vrijhaven voor ontwikkeling waar je je als bezoeker laat verrassen door het experiment. No human is an island vormt de rode draad door het programma.

No human is an island

Theater a/d Rijn vindt het belangrijk de wereld te begrijpen, impact te maken en mensen dichter bij elkaar te brengen. Want; no human is an island. Dit verbindende thema vormt de rode draad in het aanbod van makers met werk binnen de rafelranden van genres, tussen disciplines en op de actualiteit. Zo is Lady Chatterley’s Lover van toneelgroep Amsterdam (geselecteerd door de Nederlandse Toneeljury als een van de 12 meest indrukwekkende theaterproducties van het moment) komende winter te zien, legt Wensley Piqué in Granm’ma de verbinding met zijn oma en roots, verbinden nieuwe jeugdvoorstellingen zich met de jongere generaties en zie je bij de seizoensopening op 15 september onder andere het multidisciplinaire kunstproject Keturunan van Cheroney Pelupessy. Peter Hendrikx, directeur van Theater a/d Rijn: ‘De nieuwste generatie makers staat te popelen. Jonge makers met uitgesproken ideeën, die vragen opwerpen over de wereld om ons heen, over vrijheid en identiteit. In ons theater kom je als publiek heel dichtbij de performers en deze onderwerpen. Je maakt de groei van nieuwe carrières mee. Wij kunnen niet wachten om deze na de zomer te delen.’

Thuis voor makers

Naast presenteren, produceert Theater a/d Rijn – aangesloten bij De Nieuwe Oost – ook voorstellingen in samenwerking met eigen makers. Zo is komend seizoen nieuw werk van Merel Severs (winnaar Fringe Festival 2020 en genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs 2022), Alioune Diagne en Booi Kluiving te zien en gaat het met lovende recensies en sterren bekroonde Patroon van Ludwig Bindervoet in reprise. Publiek kan met de serie Rondje van ‘t huis met korting naar alle voorstellingen van deze huismakers. Oud-makers komen ook weer terug, zoals de Arnhemse Meisjes met een nieuwe reeks Dance Flavours Performance Nights.

Pay what you can
Nieuw dit seizoen is een korting voor de Early Birds: in de maanden juni, juli en augustus kost een regulier ticket voor een voorstelling € 10,00 in plaats van € 17,00. Daarnaast gaat het theater werken met het zogenaamde pay what you can principe waarbij de bezoeker zelf de prijs voor een ticket bepaalt (opties variërend tussen € 3,00 en € 20,00). ‘Als theater willen we voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk zijn. De verhalen die op ons podium verteld worden, zouden door iedereen gehoord moeten worden. Als we onder andere hiermee drempels weg kunnen halen, doen we dat.’ – aldus Hendrikx.

Bekijk het hele programma hier.

Merel Severs genomineerd voor BNG Bank Theaterprijs 2022

Maker Merel Severs is met haar voorstelling 𝘓𝘦𝘵 𝘮𝘦 𝘵𝘦𝘭𝘭 𝘺𝘰𝘶 𝘴𝘰𝘮𝘦𝘵𝘩𝘪𝘯𝘨 𝘺𝘰𝘶 𝘢𝘭𝘳𝘦𝘢𝘥𝘺 𝘬𝘯𝘰𝘸 genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs. Deze prijs gaat naar de beste voorstelling van seizoen 2021/2022 en de genomineerden maken kans op een bedrag van € 45.000 als bijdrage aan een nieuwe voorstelling of herneming van de winnende voorstelling.

Andere nominaties zijn voorstellingen van: Sheralynn Adriaansz / Likeminds, Performance collectief ROTOR / Veem House for Performance / Schweigman&., Ritzah Statia/ RIGHTABOUTNOW INC., Timo Tembuyser / Muziektheater Transparant & Festival Cement / Productiehuis Theater Rotterdam en Mathieu Wijdeven / Productiehuis Theater Rotterdam. Gefeliciteerd!

De genomineerde voorstellingen zijn te zien tijdens het Nederlands Theater Festival van 1 t/m 11 september 2022. De winnaar wordt tijdens het festival – op 2 september – bekend gemaakt in Theater Bellevue.

Meer info & tickets: nederlandstheaterfestival.nl

Theater a/d Rijn

Leer Peter Hendrikx kennen

Leer Peter Hendrikx kennen

Vanaf 1 mei 2022 start Peter Hendrikx als nieuwe directeur-bestuurder Performing van De Nieuwe Oost en Theater a/d Rijn. Hij volgt daarmee Eve Hopkins op, die na ruim tien jaar de Arnhemse plek verruilt voor Theater Bellevue in Amsterdam. Wij spraken met Hendrikx over zijn werk en invloeden, zijn plannen voor De Nieuwe Oost en Theater a/d Rijn, én zijn visie op de noodzaak van kunst.

             Al vroeg in zijn jeugd kwam Hendrikx in aanraking met kunst. Op zijn 14e las hij werk van de Portugese dichter Fernando Pessoa en dat opende voor hem een nieuwe wereld.
‘Als kind had ik het idee dat alles natuurlijk in elkaar viel. Maar vanaf het moment dat je vragen gaat stellen merk je: er is niets om de wereld mee te stutten. Ik vond die troost en rijkdom wel in poëzie. Ik leerde werelden kennen die ik zelf niet kon verzinnen. En die mij iets vertelden over mijzelf en mijn plek in de wereld. Ik had daar zoveel aan dat ik wilde dat veel meer mensen dit kunnen beleven. Ik ben daarin heel rijk opgegroeid, met een moeder die veel las en dat aanreikte. Die nabijheid van kunst gun ik iedereen.’
            Hendrikx studeerde Nederlands en Engels in Brussel, Leuven en de Verenigde Staten en raakte betrokken bij verschillende theaterprojecten. Hij studeerde door aan de docent-regisseursopleiding op de Toneelacademie Maastricht en maakte carrière als regisseur, producent en projectleider binnen de culturele sector. In al zijn werk staat één ding centraal: open luisteren en van daaruit verbindingen creëren.

lees verder
Theater a/d Rijn

Peter Hendrikx nieuwe directeur Performing De Nieuwe Oost

Netwerkorganisatie De Nieuwe Oost heeft Peter Hendrikx benoemd als nieuwe
directeur-bestuurder Performing. Hendrikx volgt daarmee Eve Hopkins op, die na ruim
tien jaar de Arnhemse plek verruilt voor Theater Bellevue in Amsterdam. De nieuwe
directeur start per 1 mei 2022 en vormt een tandem met directeur-bestuurder
Publishing Frank Tazelaar.


Actualiteit, urgentie en verbinding
Met het aanstellen van Peter Hendrikx bouwt De Nieuwe Oost verder aan een stevige
toekomst binnen het kunstenveld. De Raad van Toezicht koos voor Peter vanwege zijn
scherpe visie op talentontwikkeling en het begeleiden van jonge makers. Hendrikx heeft een
brede achtergrond als regisseur, coach en producent in de culturele sector, onder andere bij
Fonds Podiumkunsten, DOX en Stichting Amare. Vanaf 1 mei staat hij als mede directeur
van De Nieuwe Oost tevens aan het hoofd van Theater a/d Rijn. Met de makers in Arnhem
wil hij inspelen op actualiteit, urgentie en verbinding. ‘Als we de kunsten levendig en
toekomstbestendig willen houden, is een sterke talentontwikkelingspraktijk in mijn ogen
onmisbaar – en Covid-19 heeft die urgentie alleen maar op scherp gesteld.’


Nieuwsgierigheid en creatie vanuit vragen
Hendrikx voelt een natuurlijk verwantschap met De Nieuwe Oost. ‘Ik zie dat een nieuwe
generatie makers niet begint met maken om een bepaalde discipline te leren beheersen,
maar omdat ze bewogen worden door vragen die ze hebben over de wereld, over identiteit,
over vrijheid. Mijn expertise in de begeleiding daarin zit in het stellen van de juiste vragen. Ik
neem veel ervaring mee, maar ik wil vooral niet zeggen: “ik heb het ervaren dus ik weet hoe
het moet”. Ik wil juist zeggen: “ik heb het ervaren, dus ik weet niet hoe het moet”. Misschien
is nieuwsgierigheid wel mijn sterkste kracht.’


Uit de eigen bubbel
Hendrikx vervolgt: ‘Uiteindelijk wil ik dat Theater a/d Rijn een plek is waar verschillende
verhalen verteld worden, waar verschillende mensen zich in herkennen. Waar ontmoetingen
ontstaan en kunstenaars en publiek uit de eigen bubbel stappen, naar buiten kijken en het
gesprek aangaan. Dit faciliteren, samen met makers onderzoeken en deze verhalen naar
boven halen, is wat ik wil doen.’


Nieuwe kansen op internationaal gebied en jeugdpodiumkunsten
Binnen de ambities van de nieuwe directeur ligt ook het uitbreiden en verdiepen van het
netwerk en verbindingen binnen het (internationale) werkveld. Als Vlaming ziet hij dat de
samenwerking tussen België en Nederland op het gebied van de kunsten de laatste jaren
meer naar de achtergrond is geraakt. Daarin liggen volgens hem kansen voor de toekomst.
‘De wereld is veranderd en kunst geeft ons een plek waar we nieuwe werelden kunnen
bedenken en ontdekken. Een nieuwe generatie jongeren moet daarin een grotere rol krijgen,
zij zijn onze toekomstige makers én publiek. Door vroeg in aanraking te komen met kunst
leerde ik veel over mezelf en mijn plek in de wereld. Dat gun ik de nieuwe generatie ook: dat
zij zelf een centrale rol krijgen in het verbeelden van onze toekomst.’

Theater a/d Rijn

Theater a/d Rijn x Galerie-Gang

Een nieuwe kunstsamenwerking in de stad! galerie-gang exposeert op maandag 21 maart werk van de Arnhemse kunstenaar John Ebben in Theater a/d Rijn. De installatie WHO IS WHY is te bekijken na afloop van de voorstelling Nader tot U, van Lars Brinkman.

Lars Brinkman is een jonge maker die in zijn nieuwste werk Nader tot U zijn weg in seksualiteit en religie onderzoekt. Het startpunt hiervan was een bezoek aan het katholieke epicenter; het Vaticaan in Rome. 
John Ebben is een beeldend kunstenaar in wiens nieuwste werk, WHO IS WHY, zijn katholieke achtergrond zichtbaar is. In 16 verschillende beelden van de installatie borduurt hij voort op het thema (Heilige) Moeder & Kind. Maar zijn het wel een moeder en zoon? Kijk wat jij ziet en kies degene die bij jou hoort.

Raakvlakken in verhaal en beeld. Bezoek WHO IS WHY na afloop van de voorstelling Nader tot U.

Over Lars Brinkman

Lars Brinkman (1993) is theatermaker en acteur. Hij vertrekt altijd vanuit een persoonlijke fascinatie: zo onderzocht hij in zijn in zijn eigen voorstellingen The Bitchboy Project (2018) zijn eigen genderfluïditeit en in Männerbund (2019) scheen hij een nieuw licht op de Tweede  Wereldoorlog vanuit een homoseksueel perspectief.

Over John Ebben

John Ebben (*1959) werd opgeleid als docent tekenen aan het Moller-instituut en studeerde aansluitend aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg, afdeling schilderen en tekenen. Als docent werkte hij op middelbare scholen en gaf daarnaast gastlessen op o.a. de lerarenopleiding Tehatex. Hij gaf diverse teken- en schildercursussen. Binnen de podiumkunsten initieerde hij themaprojecten en kunstmanifestaties waaraan hij zowel de artistieke inhoud als de organisatie vorm gaf.

Over galerie-gang

In oktober 2020 opende er een nieuwe galerie in het Modekwartier. galerie-gang is een verkoopruimte voor hedendaagse kunst uit privécollecties. Er is werk te bezichtigen en te koop van onder anderen Hiske Dooper, John Ebben, Ad Gerritsen, Hans Gerritsen, René Korten, Marc Mulders, Grayson Perry, Leon Tebbe, Robert Terwindt en Marc Verdoes. De collectie wordt wekelijks aangevuld en bestaat uit acryl, cyanotype, fotografie, giclee, houtsnede, linosnede, litho, mixed media, monotype, olieverf, porselein, sjabloondruk en zeefdruk. www.galerie-gang.nl

Theater a/d Rijn

Nieuwe coronamaatregelen — 15 februari 2022

solitude premiere ruben chi theater aan de rijn arnhem

Met ingang van woensdag 18 februari 2022 gelden er vanuit de landelijke overheid nieuwe coronamaatregelen waarin Nederland versoepelt in drie fases. Lees hier meer over de versoepelingen, en wat dit betekend voor jouw bezoek aan Theater a/d Rijn.

Vanaf 18 februari:

Theater a/d Rijn kijkt er enorm naar uit om weer publiek te mogen ontvangen bij onze voorstellingen. Je bent welkom in ons theater op vertoning van je Coronatoegangsbewijs. Je hoeft in het theater geen 1,5 meter afstand te houden, onze horeca is geopend en je kunt zelf een zitplaats uitkiezen in onze zaal.

Vanaf 25 februari:

Het Coronatoegangsbewijs komt te vervallen voor voorstellingen in Theater a/d Rijn.

Meer informatie lees je hier. We hopen je snel weer te ontvangen in ons theater!

Theater a/d Rijn

Komende voorjaarsvakantie opnieuw familievoorstellingen in Theater a/d Rijn!

Naast de reguliere programmering van Theater a/d Rijn presenteert het theater dit seizoen voor het eerst voorstellingen voor de jeugd. Na het succes van de voorstellingen in de herfstvakantie, kunnen kinderen vanaf 6 jaar opnieuw hun hart ophalen in het theater aan het Bartokplein. Van dinsdag 1 tot en met woensdag 3 maart staan er twee bijzondere voorstellingen gepland: Op ‘t Randje (6+) van Danscollectief Arnhemse Meisjes en Chef KAnin / LAAt zich niet kisten (8+)  van de zAAk A. 

Binnen Theater a/d Rijn krijgen nieuwe en gevestigde makers de ruimte zich verder te ontwikkelen en voorstellingen te presenteren die helpen onszelf en de wereld om ons heen te begrijpen. Het theater trekt deze lijnen nu ook door naar jeugdprogrammering, want (juist) ook binnen de ontwikkeling van kinderen speelt kunst en cultuur een belangrijke rol. Betoverende, herkenbare, grappige en soms troostende verhalen spreken deze herfstvakantie in Theater a/d Rijn dan ook de belevingswereld van de jongere doelgroep aan.

Op ‘t Randje (6+) – Danscollectief Arnhemse Meisjes

Dinsdag 1 & woensdag 2 maart, 13:00 uur

Danscollectief Arnhemse Meisjes neemt je in de familievoorstelling Op ‘t Randje (6+) al dansend mee door de speeltuin van het bestaan. Klim met hen op het randje en spring in de diepte van je fantasie! Deze speelse dansvoorstelling is een ode aan de onbevangenheid en ontdekkingsdrang voor jong én oud. 

De Arnhemse Meisjes stimuleren kinderen tussen de 6-10 jaar om verbonden te blijven met hun innerlijke stem en ongerepte kern. Ze onderzoeken hoe je intuïtie te volgen en tonen de ontdekkingstocht door een eindeloze verscheidenheid aan emoties en gevoelens. Waar brengt het ons als we die de vrije loop laten? 

Chef KAnin / LAAT zich niet kisten (8+) – de zAAk A

Donderdag 3 maart, 13.00 uur 

De zAAk A onderzoekt de mysterieuze verdwijning van Astrid Andersson, schrijver van de succesvolle Zweedse kinderboekenreeks Chef Kanin. De boeken zijn vertaald in meerdere talen, er was een film en Astrid heeft verschillende prijzen voor haar werk ontvangen. Na negen boeken vond Astrid het welletjes met Chef, maar ze is spoorloos verdwenen sinds ze dat bekend maakte. 

Theater van de zAAk A neemt kinderen en volwassenen met humor mee in de wereld van de filosofie. Klassieke filosofische vragen en thema’s worden op toegankelijke wijze vertaald in een ontregelende theaterervaring. Echt en nep lopen op verrassende wijze door elkaar en de kijker wordt uitgedaagd om z’n denken aan te zetten.

Praktische informatie

Tickets voor de voorstellingen zijn vanaf nu verkrijgbaar. In verband met de landelijke coronamaatregelen is een coronatoegangsbewijs voor iedereen vanaf 13 jaar verplicht bij een bezoek aan het theater. Meer informatie hierover is hier te lezen.

Theater a/d Rijn

Maak kennis met onze programmaraad! - Daniëlla Middelhof

Schrijver, dramaturg en curator Selm Wenselaers ging afgelopen najaar in gesprek met onze programmaraad. In de knusse backstage van ons theater sprak hen de raadsleden over hun levens, ambities en motivaties. Uit deze gesprekken heeft Selm vier mooie portretten gemaakt. Ben jij benieuwd wat onze programmaraad drijft? Waar zij hun inspiratie vandaan halen en wat hun blik is op Arnhem en het culturele veld? Komende weken lees je elke zondag een diepte interview met een van onze raadsleden. Deze week lees je het interview met Daniëlla Middelhof, die je misschien kent van de Poëzie Nachtclub.

Kunst is mijn grote liefde, in alle vormen

Daniella Middelhof: Ik beweeg mij op het snijvlak van tekst, beeld en geluid: ik beeldhouw, schilder, schrijf gedichten, maak beelden met woorden. Op de kunstacademie leerde ik dat je gewoon aan de slag moet gaan en gaandeweg erachter komt wat het is. Je hebt een idee en je gaat het gewoon doen. Je geeft vorm aan wat er in je hoofd zit, zonder meteen te weten wat het is en er een oordeel over te vellen. De vorm verandert vaak nog terwijl je bezig bent. Op die manier leer je jezelf nieuwe dingen en blijf je je verder ontwikkelen. Kunst gaat voor mij over het laten zien van emoties, van wat er in en om je heen gebeurt. Als kunstenaar wil je met mensen delen wat je vanbinnen voelt, wat je ziet of wat je meemaakt. Je creëert daarvoor een vorm en dat kan voor mij een gedicht, een beeld of een theatervoorstelling zijn. 

Mijn ouders wilden niet dat ik naar de kunstacademie ging. Ze dachten aan een respectabele, degelijke baan voor mij, iets waarmee je meer zekerheid hebt. Dat was niet aan mij besteed. Ik vind dat je je moet kunnen ontwikkelen en zijn wie je vanbinnen bent. Ik heb zelf drie kinderen die ik zoveel mogelijk ruimte en kansen wil bieden, zodat ze hun eigen leven vorm kunnen geven. Het is simpel: je moet gewoon goed kijken naar wie je kind is, hoe diens karakter ontwikkelt en indien nodig bijsturen op bepaalde karaktereigenschappen of trekken, zodat het een leuk mens wordt. Ik zeg niet dat dat altijd lukt, ouderschap is ook maar proberen, trial-and-error.

Niet van jezelf uitgaan, maar kijken naar de persoon die tegenover je zit, wat die nodig heeft. Zo denk ik ook als hulpverlener. Ik studeerde orthopedagogiek en werkte zeven jaar met jongeren die aan de rand van de samenleving leven. Heel creatief werk, want je moet steeds weer oplossingen bedenken en de methodieken vormen naar de persoon. Toch was ik onrustig. Ik had geen tijd voor kunst en miste het echte maken. Tot een collega me vroeg me of ik haar wilde helpen bij het organiseren van een hiphopavond met jongeren. Voor ik het goed en wel besefte presenteerde ik de avond en rolde ik daarna in allerlei dingen. Ik ben een lefkikker. Schrik in de benen, maar het toch gewoon doen. Ik denk vaak: als dit maar goed gaat.

Ik heb een balans gevonden in de combinatie tussen mijn baan als hulpverlener en mijn eigen dingen. Zo maakte ik een kunstprogramma voor RTV-Arnhem (Arnhemse Meesters en Arnhemse Meesters op zoek naar een plek), werkte ik voor het Arnhems Muziek Platform, schrijf ik teksten voor onder andere de Eusebiuskerk en ben ik dichter bij Kunstcollectief Rauw. Ik ben lid van de Programmaraad van Theater a/d Rijn geworden, omdat ik een meer inclusief theater wil. Samen met directeur Eve Hopkins kijken we naar de programmering en hoe die diverser kan. We geven input met voorstellingen die we zien of waarover we horen via onze netwerken. Ik organiseer zelf ook een poëzienacht bij Theater a/d Rijn en haal daarvoor dichters uit de hele wereld naar Arnhem. De wereld is nog steeds een grote ontdekkingsplaats voor mij. Ik vind het belangrijk om nieuwsgierig en verwonderd te blijven. Het lukt me door steeds te blijven kijken en te denken: hé, dat kan dus ook. Ik denk dat kunst daarbij helpt.

Theater a/d Rijn

Maak kennis met onze programmaraad! - Wensley Piqué

Schrijver, dramaturg en curator Selm Wenselaers ging afgelopen najaar in gesprek met onze programmaraad. In de knusse backstage van ons theater sprak hen de raadsleden over hun levens, ambities en motivaties. Uit deze gesprekken heeft Selm vier mooie portretten gemaakt. Ben jij benieuwd wat onze programmaraad drijft? Waar zij hun inspiratie vandaan halen en wat hun blik is op Arnhem en het culturele veld? Komende weken lees je elke zondag een diepte interview met een van onze raadsleden. Deze week leest je het interview met performer, theatermaker, choreograaf en poppenspeler Wensley Piqué, die je onder andere kent van #radicaallokaal, HUMANS en Granm’ma.

Theater is mijn middel om mensen samen te brengen

Wensley Piqué: Ik heb mijn plek en mijn taal gevonden in het theater, waar ik werk als performer, theatermaker, choreograaf en poppenspeler. Theater is over het algemeen wit en een beetje oubollig. Daar komt stilaan verandering in en die verandering wil ik ook brengen. Als maker, maar ook als lid van de Programmaraad van Theater aan de Rijn. Met dit diverse clubje weerspiegelen we de meerstemmigheid van onze maatschappij. 

In het Sranantongo bestaat er een mooi gezegde dat ik van mijn moeder leerde: weet waar je roots liggen, maar weet ook waar je navelstreng begraven ligt. Arnhem is mijn geboorteplek, mijn navelstreng. Ik adem Arnhem, ik ken het op mijn duimpje. Ik ben opgegroeid in Klarendal, een van de getto’s van Arnhem. Ik ben een rasechte Klarendaller. Er is veel diversiteit in Arnhem, maar dat wordt naar de randen van de stad geduwd. Ik heb mijn oude buurt zien veranderen door de gezinnen die er van buitenaf kwamen wonen. Anders dan in steden als Amsterdam, Rotterdam of Den Haag hebben de urban people geen eigen plek in Arnhem. Er is een verschuiving bezig, onder meer door SoulCypher van Ruben, die een hiphopgemeenschap creëert. Ik ben benieuwd hoe dat zijn weg gaat vinden. Ik vind Arnhem een stugge, conservatieve stad, maar er is tegelijk ook veel bedrijvigheid, veel kunstzinnigheid, Het begint nu allemaal samen te komen. Kunst heeft de kracht om te verbinden.

Ik heb een aantal keuzes gemaakt in mijn leven. In mijn jongere jaren was ik van de straat, ik was echt een bad boy. Overal tegenaan trappen, overal schijt aan hebben, ruzie met de politie maken. Ik was kwaad omdat ik nergens binnenkwam en enkel kakbaantjes kreeg. Ik wilde snappen waarom ik werd buitengesloten en probeerde zo dicht mogelijk op de huid van de witte Nederlander te komen. Ik deed een experiment: mijn dreads gingen eraf, ik haalde mijn gouden tand eruit en kocht een oversized pak bij de C&A. Zo ging ik naar het uitzendbureau waar ik al jaren kwam. De vrouw achter de balie stuurde me steeds naar de afdeling productie, maar nu herkende ze me niet en kreeg ik een kantoorbaan aangeboden. 

Hoe kijken we naar elkaar? Die vraag houdt me bezig. Bij Theater a/d Rijn maakte ik tijdens #Radicaallokaal de performance HUMANS over de psychologie van de eerste indruk. Het is een ontmoeting van mens tot mens, zonder prikkels, zonder projectie van buitenaf, het is gewoon jij en ik. We are the same, want we hebben de ziel van dezelfde bron. Als ik naar jou kijk, dan kijk ik naar mezelf. En jij hebt een heel ander leven gehad, dat snap ik. Opgevoed door deze maatschappij, dat snap ik. Je bent de norm, dat snap ik, maar nu staan we één op één. En dan is het een heel ander verhaal.

Het is belangrijk dat we elkaar blijven ontmoeten, dat we het aandurven om vanuit empathie naar elkaar te luisteren. Hoe maken we ruimte voor een tweede, een derde, een vierde of een vijfde indruk? Ik kwam erachter dat je in het theater legaal activist kan zijn, dat je niet wordt opgepakt wanneer je je uitspreekt. Op het podium kan je zeggen dat je het ergens niet mee eens bent, in een mooie theatrale setting. Ik wil ergens voor staan. Ik wil mensen helpen, verbinden, in contact brengen met nature, met spirits en met de Grote Creator. Theater is mijn middel om mensen samen te brengen. Door verhalen te delen kan ik me verbinden met mensen en verbind ik mensen met elkaar. 

Licht uit, spot aan | heropening van de sector

Wij zijn De Nieuwe Oost en Theater a/d Rijn. We zijn er voor zowel makers als publiek. Maar een echte ontmoeting is er al te lang niet meer. Rampzalig voor publiek, want kunst is waar je thuiskomt, bevraagd en getroost wordt, je kan duiden en de wereld kan bezien. 

Heropening van de culturele sector is urgent en noodzakelijk voor performers en hun publiek. Zeker voor de nieuwe makers met wie wij werken. Zij hebben nog geen vast publiek opgebouwd of zich in de kijker gespeeld, en dreigen nu de eerste stappen in hun carrière niet of nauwelijks te kunnen zetten. 

In Theater a/d Rijn hebben we al eerder getoond hoe veilig en fijn heropening kan zijn: #radicaallokaal in de zomer 2020, toen we op een nieuwe manier makers en publiek aan elkaar koppelden. Maar ook voorstellingen op 1,5 meter, voorstellingen met vaste zitplaatsen, voorstellingen met mondkapje, voorstellingen zonder mondkapje, voorstellingen met qr-codes, voorstellingen met mondkapje én qr-codes, voorstellingen met mondkapje, qr-codes én een vaste zitplaats. De besmettingen in de culturele sector zijn verwaarloosbaar, de rijkdom en troost die kunst biedt onschatbaar.

Met onze collega’s in Arnhem, het Oosten en Nederland pleiten we voor een heropening van onze noodzakelijke sector: Voeding voor de geest, op een toegankelijke en verrijkende manier. Licht uit, spot aan.

Bijlagen:

Brief van Cultuur Netwerk Arnhem aan de Minister van Volksgezondheid

Brief van de Wethouder Cultuur en de Wethouder Economische Zaken van Gemeente Arnhem aan de Minister van Volksgezondheid

Statement Podiumkunstenaars Nederland

Theater a/d Rijn

Maak kennis met onze programmaraad! - Amy Croqué

Schrijver, dramaturg en curator Selm Wenselaers ging afgelopen najaar in gesprek met onze programmaraad. In de knusse backstage van ons theater sprak hen de raadsleden over hun levens, ambities en motivaties. Uit deze gesprekken heeft Selm vier mooie portretten gemaakt. Ben jij benieuwd wat onze programmaraad drijft? Waar zij hun inspiratie vandaan halen en wat hun blik is op Arnhem en het culturele veld? Komende weken lees je elke zondag een diepte interview met een van onze raadsleden. Deze week kun je het interview lezen met Amy Croqué, onder andere bekend van haar werk bij de HipHopHub en Operation Beats.

Stilstaan is doodgaan voor mij

Amy Croqué: Ik heb Algemene Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam gestudeerd en me gespecialiseerd in cultureel ondernemerschap, branding, citymarketing en erfgoed. Mijn eindonderzoek bracht me terug naar Arnhem. Ik merkte dat niemand Arnhem kende en dat het heel erg onderschat werd. Waarom staat het zo slecht op de kaart? Er is natuurlijk het Modekwartier, een creatief cluster waarin veel geld is geïnvesteerd. Maar is het ook beter voor de ondernemers? Uit mijn onderzoek bleek dat het een mooi idee was om te clusteren, maar dat er in de praktijk niet zo veel werd samengewerkt. Ik denk dat er te top-down gedacht wordt: van creatieve mensen wordt verwacht dat ze al gelijk ondernemerschap skills hebben terwijl je deze niet op je opleiding meekrijgt. Ze zijn druk zat met het openhouden en organiseren van hun eigen winkel en kunnen moeilijk verantwoordelijkheid opnemen voor de wijk, voor het geheel. Dat is zo jammer, want je wilt leren van elkaar. Ik zie niemand als concurrentie, want ik geloof dat als anderen beter worden, je zelf ook beter wordt en vice versa. We moeten het samen doen, toch?

Na mijn studie bleef ik in het Modekwartier hangen en begon ik bij Recordshop Arnhemse Meisjes te werken, een platenzaak die een podium bood aan beginnende en opkomende artiesten. Zo kwamen muziek en mode voor mij samen. Ik word kwaad als hiphop wordt geassocieerd met enkel rap en dans, want het is zoveel meer. Voor mij gaat het om rap, dans, muziek, beeldende kunst, de knowledge, de community, maar ook hoe we met elkaar werken en omgaan. Hiphop omarmt het verschil. Binnen de scene heerst gelijkheid. Natuurlijk zijn er altijd wel beefs en issues, maar we gaan de confrontatie aan met elkaar in een battle of in wat voor vorm ook, en komen er sterker uit. En daarbij, hiphop is binnen vijftig jaar een billion dollar industry geworden.

Customizing is een onderdeel van de hiphopcultuur. In het Modekwartier begon ik met het beschilderen van textiel, vooral vintage textiel, met daarop de artiesten die mij geholpen hebben in mijn ways. De mode-industrie is een van de meest vervuilende, we hebben genoeg kleding geproduceerd voor de komende 600 jaar. Je moet niet zomaar iets weggooien omdat het beschadigd is, je kan het ook pimpen en dan kan het weer verder. Zo is het ook met mensen. Ik ben zelf beschadigd door een niet-aangeboren hersenletsel. Ik heb in een rolstoel gezeten, heb eindeloos veel revalidaties gehad. Stilstaan is doodgaan voor mij. Either way, er is een weg. Het heeft mij gewoon heel erg gemotiveerd om steeds door te blijven gaan. Het kan gewoon.

Ik was heel erg zenuwachtig om mee te doen met de maatschappij omdat ik weet dat ik issues heb. Gaan mensen daar rekening mee houden? Ik kom heel chaotisch over, want ik ben all over the place met m’n hoofd, maar ik denk dat het ook mijn kracht is. Ik heb lang gezwegen en toegekeken en op een gegeven moment dacht ik: nee, sommige dingen moeten gewoon anders. Iemand moet het zeggen, desnoods zeg ik het nog honderd keer, dan verandert er een keer iets. Niet lullen maar poetsen, dat heb ik uit Rotterdam meegenomen.

Kunst is zo belangrijk, dat merkte ik tijdens mijn herstelperiode: ik ging tekenen, schilderen, leerde piano spelen. Kunst opent kamertjes in je hoofd, het is de beste therapie ever. Ik vind het jammer dat de kracht van kunst en cultuur zo onderschat wordt. Het is steeds het eerste dat wegbezuinigd wordt, terwijl het zoveel kan betekenen voor mensen. Met de Programmaraad van Theater a/d Rijn wil ik kunst zo toegankelijk mogelijk maken voor zoveel mogelijk mensen. Dat doe ik ook met mijn eigen programma’s en initiatieven, zoals Operation Beats en workshops bij de Heldringstichting. Hiphop is voor mij een middel om mensen te laten groeien. In Rotterdam heb je het HipHopHuis, hier in Arnhem hebben we nu de HipHopHub. We hebben onze eigen plek, onze eigen programmering, in het centrum van de stad. Het is gewoon super dope, daar ben ik echt heel trots op. Dat.

Theater a/d Rijn

Maak kennis met onze programmaraad! - Ruben Chi

Schrijver, dramaturg en curator Selm Wenselaers ging afgelopen najaar in gesprek met onze programmaraad. In de knusse backstage van ons theater sprak hen de raadsleden over hun levens, ambities en motivaties. Uit deze gesprekken heeft Selm vier mooie portretten gemaakt. Ben jij benieuwd wat onze programmaraad drijft? Waar zij hun inspiratie vandaan halen en wat hun blik is op Arnhem en het culturele veld? Komende weken lees je elke zondag een diepte interview met een van onze raadsleden. We starten met bewegingskunstenaar en choreograaf Ruben Chi, bekend van zijn werk als maker bij De Nieuwe Oost, Soul Cypher en de HipHopHub.

Creëren, dat is het liefste wat ik doe

Ruben Chi: Ik zie mezelf in de eerste plaats als kunstenaar, maar doe veel meer dan dat: naast een praktijk als choreograaf, dansmaker en danser bouw ik met stichting SoulCypher en de HipHopHub aan een hiphopgemeenschap in Arnhem. Als lid van de programmaraad wil ik binnen Theater a/dRijn meer ruimte maken voor kunstvormen die minder vaak getoond worden, zoals hiphop. Ik ben verbonden met hiphop, het is één van de culturen waarin ik me beweeg. Hiphop is een globaal cultureel phenomeno dat niet meer weg te denken is. Het heeft alles waar het huidige kunstklimaat om vraagt: diversiteit, inclusie, kleur, maar ook dat stukje self empowerment en verbinding. Hiphop conformeert alleen niet en dat is waarom ik er van houd, en ik denk dat het daarom nog tijd kost om een gezonde balans te vinden in de Nederlandse kunstwereld, het zal er vast wel komen met enige tijd en begrip. Peace, love and unity under the oneness of god, no matter what god you pray to. Ik vind dat een mooie filosofie en heel erg toepasselijk voor hoe we in hiphop met elkaar omgaan.

Ik ben opgegroeid in Zeeland, een boerendorp in Brabant, als zoon van een Nederlandse vader en een Chinese moeder. Door op te groeien in twee verschillende werelden wist ik lang niet waar ik thuis hoorde, tot hiphop op mijn weg kwam. Ik leerde van hiphop dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt of wie je bent, maar dat het gaat om wat je te vertellen hebt. Die verschillende achtergronden hebben me alleen maar versterkt. Ik ben zeg maar, een hybride human, iemand die van het Oosten en van het Westen leert, die daartussenin staat en die daardoor een open blik heeft op de wereld. Ik denk dat ik daarom ook iemand ben die graag wil overstijgen, die niet van hokjes houdt, die het goede in alles kan zien. Ik vind vrijheid heel belangrijk en koppel dat aan discipline: steeds het uiterste halen uit wat je doet door daar volledig voor te durven gaan.

Kunst maken helpt me om mezelf beter te begrijpen en uiteindelijk te overstijgen. Muziek is vaak het vertrekpunt voor het creëren in streetdance en hiphop. Muziek geeft me energie, het is vaak ook de reden waarom ik dingen maak. Ik heb een constante drang om naar het onbekende te gaan, om barrières te doorbreken en mezelf te blijven ontwikkelen. Zoals Miles Davis, dat is iemand die mij inspireert. Hij had een drive om zichzelf steeds weer te vernieuwen, waardoor zijn muziek nooit hetzelfde is gebleven. Hij conformeerde zich aan niemand en wist steeds een stukje rauwheid te behouden. Dat spreekt mij heel erg aan in hem. Ik jaag ook steeds verandering achterna, maar doe dat wel altijd in verbinding met anderen, want ik wil het graag samen doen. Ik help graag mee, laat anderen graag groeien en wil doorgeven aan een volgende generatie. Daarom geef ik les op de dansopleiding in Arnhem en bij Dox Club in Utrecht. Each one teach one.

Ik kwam naar Arnhem voor de mbo urban dansopleiding en ben er nooit meer weggegaan. Arnhem is een plek die mij de ruimte bood om mezelf te leren kennen. Het is een plek die bij mij past: de natuur, de kunst, maar ook het introverte. Ik vind Arnhem wel een introvert karakter hebben. Ik wil hier mee hiphop op de kaart zetten, omdat ik weet welke kracht het heeft.

De Nieuwe Oost zoekt een Directeur-bestuurder Performing (M/V/X)

Je geeft leiding aan het team De Nieuwe Oost | theater & dans in Theater a/d Rijn Arnhem, en samen met de directeur- bestuurder Publishing bestuur je De Nieuwe Oost.

De Nieuwe Oost is een landelijk en internationaal opererende ontwikkelinstelling voor Performing en Publishing. Makers en kunstenaars – zoals muzikanten, theatermakers, choreografen en schrijvers – vinden bij De Nieuwe Oost een plek waar mag worden geëxperimenteerd en een platform voor samenwerking. De Nieuwe Oost maakt deel uit van de landelijke Basisinfrastructuur (BIS) en is een netwerkorganisatie van vier stichtingen gevestigd in drie steden: Arnhem, Deventer en Nijmegen.

Als directeur-bestuurder Performing ben je een inspirator en een gepassioneerde professional in de podiumkunsten. Je bent een gedreven persoonlijkheid die de lijnen uitzet: toekomstgericht, inhoudelijk, samenwerkend, inspirerend en daadkrachtig. Je kunt leidinggeven en je functioneert goed in een dynamische omgeving. Je hebt artistiek én zakelijk inzicht. En boven alles wil je bijdragen aan de kansen voor talentvolle makers.

Bekijk de hele vacature en het functieprofiel hier.

Voor meer informatie over de functie en de organisatie van De Nieuwe Oost kun je contact opnemen met directeur bestuurder Publishing: Frank Tazelaar frank@denieuweoost.nl.

Procedure

Stuur je motivatie en cv vóór 20 januari 2022 naar onze Raad van Toezicht via sollicitatie@denieuweoost.nl. De gesprekken vinden plaats op 3 februari en 9 februari in Arnhem.

Nieuwe coronamaatregelen - update 17 januari december 2021

Met ingang van zondag 28 november gelden vanuit de landelijke overheid nieuwe coronamaatregelen waarbij de theaters vanaf 17.00 uur gesloten zijn. Deze maatregelen gelden tot 25 januari.

Als theater nemen we hierin onze verantwoordelijkheid en met pijn in ons hart moeten we dan ook besluiten dat ook onze deuren tot 25 januari gesloten blijven voor publiek. Alle geplande voorstellingen en evenementen tot die datum worden geannuleerd of verplaatst, mogelijk naar online. Kaartkopers worden hierover zo snel mogelijk per mail geïnformeerd.

Houd je mail, onze website en socials in de gaten voor tussentijdse updates. Wij hopen je gauw weer te ontvangen in ons theater.

De Nieuwe Oost

Eve Hopkins verlaat De Nieuwe Oost en Theater a/d Rijn

Eve Hopkins directeur de nieuwe oost theater aan de rijn

Vanaf 1 april 2022 verlaat directeur Eve Hopkins ontwikkelingsinstelling De Nieuwe Oost en Theater a/d Rijn. Zij gaat dan aan de slag als artistiek directeur van Theater Bellevue. We kijken terug op 10 mooie jaren waarin ze onder andere aan het roer stond van de verbouwing van Theater a/d Rijn, met De Nieuwe Oost als ontwikkelinstelling tot twee keer toe in de BIS kwam en ze talloze samenwerkingen aanging zoals Moving Futures Festival en zeer recent De Generator.

Programmaraad bij Theater a/d Rijn

Ze zette meerstemmigheid, andere kunstvormen en culturele diversiteit stevig op de agenda van Theater aan de Rijn en De Nieuwe Oost. Samenwerken gaat voor Hopkins ook over het verzamelen van mensen met andere blikvelden, ervaringen en meningen. Bij Theater a/d Rijn stelde ze een programmaraad samen met mensen van verschillende leeftijden, achtergronden en genderexpressies, bestaande uit Ruben Chi, Amy Croqué, Nesrin Cingoz, Amjad Dwaer, Daniella Middelhof en Wensley Piqué. 

#radicaallokaal tijdens coronaperiode 

In de periode dat theaters hun zalen moesten inrichten met de 1,5 meter maatregel in 2020 initieerde Hopkins in Arnhem het project #radicaallokaal. Binnen #radicaallokaal vroeg De Nieuwe Oost makers zichzelf en hun werk opnieuw uit te vinden binnen het ‘nieuwe normaal’ van de anderhalvemetersamenleving. Volledig lokaal – mét en vóór de stad.

Wervingsprocedure artistiek directeur

Conform het organisatiemodel heeft De Nieuwe Oost een directie/bestuur bestaande uit een directeur/bestuurder publishing en een directeur/bestuurder performing, wat zich in de praktijk vertaalde tot een zakelijk directeur/bestuurder (Frank Tazelaar) en een artistiek directeur (Eve Hopkins). Half december start de wervingsprocedure van een nieuwe collega artistiek directeur/bestuurder performing, belast met de dagelijkse leiding in Arnhem, en het collegiaal besturen van De Nieuwe Oost als geheel in samenwerking met de zakelijk directeur. De sollicitatiegesprekken vinden plaats eind januari en begin februari. We hopen per 1 april een opvolger te kunnen benoemen.

Voor meer informatie over de nieuwe plannen van Eve Hopkins lees ook het interview in Parool.

Theater a/d Rijn

Schenk de Verbeelding bij Theater a/d Rijn

banner website schenk de verbeelding campagne theater aan de rijn

Ondanks dat we de komende weken helaas nog gesloten zijn, willen we graag een lichtpuntje creëren in deze donkere decemberavonden. Schenk tijdens de feestdagen de verbeelding, in plaats van weer een paar sokken of parfum, aan je dierbaren of juist aan iemand die het nu extra goed kan gebruiken. 

Wij geloven dat je de mooiste momenten met elkaar beleeft. Een voorstelling prikkelt zintuigen, maakt impact, kan verwarren en verwonderen. Wie wel eens in de theaterzaal heeft gezeten weet dat de magie in de zaal mensen samenbrengt en verbindt, iets waar juist nu zo hard naar zoeken. Wat is er nou mooier dan deze ervaring te delen met iemand om wie je geeft? In 2022 staan er meer dan genoeg voorstellingen bij ons op de planken om elkaar mee te verrassen. Bekijk het hele programma in onze agenda.

Wil jij de verbeelding schenken? Gebruik dan bij het afrekenen van je tickets de promotiecode schenkdeverbeelding en scoor twee tickets voor een reguliere voorstelling in Theater a/d Rijn voor €28,-. 

Zorg goed voor elkaar en tot snel!❤️

Theater a/d Rijn

Theater a/d Rijn programmeert language no problem in december

Jezebel campagnebeeld tatchatrin choeychom

Komende maand vrijwel alleen maar voorstellingen zonder een taalbarrière 

Ben je een internationale student? Een expat? Of misschien een Nederlander met een voorliefde voor buitenlands theater? Dan hebben we goed nieuws voor je! Midden in het centrum van Arnhem programmeert Theater a/d Rijn in december voorstellingen die language no problem zijn. Dit zijn voorstellingen waarvoor je geen Nederlands voor hoeft te spreken.

Zo kun je meedansen bij Pilot PC van Stichting ARK of kijk vanuit de theaterstoel naar Seven Last Songs van Mart van Berckel, een oud maker van De Nieuwe Oost. Er staan vaker language no problem voorstellingen in de programmering. Zo staat a.s. zaterdag 27 november de dansvoorstelling In two minds van Kalpanarts in Theater a/d Rijn. 

Al onze language no problem voorstellingen zijn te vinden in onze agenda via het genre language no problem.

JEZEBEL – Cherish Menzo in coproductie met Frascati Producties

Ma 6 dec 2021 20:00

JEZEBEL is een dansvoorstelling geïnspireerd op de Video Vixen: een vrouwelijk model dat eind jaren 90 en begin 2000 verschijnt in hiphop-videoclips. In de afgelopen twintig jaar heeft de Video Vixen zowel veel tegenwind als wind mee ervaren. Ze staat inmiddels voor veel meer dan het tot object gedegradeerde “ride or die” model in een cultuur gedomineerd door mannen. Cherish Menzo won met JEZEBEL de Best of Fringe Award, de International Bursary en de nominatie voor de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht. 

Pilot PC: A rave session – It’s nothing without you! – Stichting ARK | Connor Schumacher

Wo 8 & do 9 dec 2021 20:00

Pilot PC is een rave space. De ruimte gaat bewegen. En wij gaan dansen. Je mag je eigen keuzes maken. Tegelijkertijd kan je bijna niet anders dan in beweging komen. Hoe kunnen we oefenen om actief te bewegen binnen onze cultuur? Hoe veranderen we gedrag in onze samenleving? Doe mee tijdens de immersive experience Pilot PC, een sci-(non)-fictie onderzoek over wat we nodig hebben om in 2021 op veilige afstand te reflecteren en te bewegen.

Seven Last Songs – Mart van Berckel

Ma 13 dec 2021 20:00

Met de beeldende voorstelling Seven Last Songs gaat regisseur Mart van Berckel (oud maker bij De Nieuwe Oost) op zoek naar de schoonheid van het einde. Zeven tableaus, die door één acteur uitgevoerd worden, tonen samen een scala van mogelijke eindes: van een kleinmenselijk afscheid tot een allesverwoestende klimaatcatastrofe. Seven Last Songs is een melancholische, menselijke, troostrijke en absurdistische verkenning van einde en begin.

Praktische informatie

Tickets voor de voorstellingen zijn verkrijgbaar via www.theateraanderijn.nl. In verband met de landelijke coronamaatregelen is een coronatoegangsbewijs voor iedereen vanaf 13 jaar verplicht bij een bezoek aan het theater. Meer informatie hierover is te vinden op deze pagina. 

Theater a/d Rijn

Verkoop voorstellingen bij Theater a/d Rijn gestart

Het programma van januari t/m juni bij Theater a/d Rijn is bekend en de ticketverkoop is gestart. Met thema’s als Echt Ernems, The Future is Female, Roots en Language no problem brengt het Arnhemse theater weer een reeks avontuurlijke voorstellingen die het experiment niet schuwen. Opkomend talent, gevestigde artiesten en eigen makers van De Nieuwe Oost laten het publiek vanuit vernieuwende perspectieven, verschillende denkwijzen en met een open blik naar de wereld om zich heen kijken.

Betekenisvolle verhalen

In het vlakkevloertheater aan het Bartokplein in Arnhem word je door acteurs, dansers en performers ondergedompeld in betekenisvolle verhalen over identiteit, historie, liefde, maatschappij en spiritualiteit. Zo neemt theatermaker Nastaran Razawi Khorasani je in Songs for no one mee in de onzichtbare levens van een jongen en een meisje, wonend in de Islamitische dictatuur van Iran. Deze voorstelling won in 2020 de BNG Bank Theaterprijs. 

Daarnaast komt Sadettin Kirmiziyüz terug naar Theater a/d Rijn met zijn nieuwe voorstelling SHOW ME THE MONEY over zijn obsessie met geld en welke rol dit speelt in zijn leven. Deze voorstelling is door Musis & Stadstheater geprogrammeerd in Theater a/d Rijn.

Echt Ernems

Theater a/d Rijn vindt het belangrijk gevestigde makers en opkomende talenten uit eigen stad het podium te bieden. Zo kom je onder andere maker Patricia van Deutekom tegen die met de voorstelling Furia een eerbetoon brengt aan het artistieke erfgoed van haar grote liefde en inspirator Jens van Daele, die in 2020 plotseling overleed. Furia is een energiek, theatraal en poëtisch dansconcert met indringende live muziek en is een ode aan de kracht van de vrouw. 

Rikkert van Huisstede brengt op 14 april de succesvolle voorstelling Boys won’t be boys naar Arnhem, met een volledig nieuwe lokale cast. Boys won’t be boys is een wervelende collage van mensen die zingen, dansen, dichten, grappen, musiceren en vertellen over hun persoonlijke levens rondom het thema mannelijkheid. 

Praktische informatie

Tickets voor de voorstellingen zijn vanaf nu verkrijgbaar via www.theateraanderijn.nl. In verband met de landelijke coronamaatregelen is momenteel nog een coronatoegangsbewijs voor iedereen vanaf 13 jaar verplicht bij een bezoek aan het theater. Meer informatie hierover is te vinden op onze website

Theater a/d Rijn

SoulCypher Festival 2021

Dit weekend beleef je de kracht van de Arnhemse hiphopculture tijdens het SoulCypher Festival! Aanstormend en gevestigd danstalent neemt het tegen elkaar op in energieke dansbattles. Zo showcasen zij de kracht en essentie van de hiphopcultuur in het hart van onze stad.

Studio26 takeover: Theater a/d Rijn
Vrijdag 5 november, 18.00 uur
Tijdens de Studio26 takeover in Theater a/d Rijn zie je een hiphopminded filmprogramma met shorts van diverse dansmakers zoals Ruben Chi, Bastian Benjamin, Jinko Josu en meer! Op deze avond wordt ook A NEW ERA vertoond: de eindvoorstelling film door studenten van RijnIJssel Urban Dans. Jij kunt meewerken aan deze film! Kijk op onze website voor meer informatie.
Meer informatie.

Operation Windows: startpunt Theater a/d Rijn
Vrijdag 5 november, 20.00 uur
Operation Windows was één van de highlights tijdens de Arnhemse Uitnacht. Heb je het gemist? Tijdens SoulCypher neemt Amy Croqué je opnieuw mee langs verschillende windows en zie je optredens van diverse makers uit de Arnhemse hiphopscene.
Meer informatie.

ILLMATIC Pre-Party: Willemeen
Vrijdag 5 november, 20.00 uur
Illmatic blockparty viert samen met SoulCypher de golden era van de hiphop in Willemeen! Geniet van hiphop, funk en soul door DJ Quest, DJ SMOOTH CEE en DJ DNS.
Meer informatie.

SoulCypher x Operation Beats: Theater a/d Rijn
Zaterdag 6 november, 17.30 uur
Operation Beats geeft het podium aan ruwe, ongeziene diamanten én (internationaal) bekende makers uit de hiphopscene— om te laten zien wat er in ons hart klopt. Verwacht performances van de Arnhemse rappers Ginovation en Sidney Shane, freestyle legende Dani Apeldoorn en de dansvoorstelling Exceeding Digital Infoxication van Hassani Le Couvreur en Argil Randon.
Meer informatie.

stuk van 155: Stadstheater Arnhem
Zaterdag 6 november, 20.30 uur
stuk is een unieke mix van breakdance, fysieke komedie, live muziek, video en bizarre humor— precies zoals je van 155 gewend bent. stuk is een stuk van 60 minuten met vier stuks jongens die zin hebben om dingen stuk te maken in een wereld die aan stukken ligt.
Meer informatie.

SoulCypher Kidsprogramma: Musis Arnhem
Zondag 7 november, 10.30 uur
Zondagochtend staat SoulCypher in het teken van de allerjongsten. In de Muzenzaal kunnen kids meedoen aan een Allstyle kids battle.
Meer informatie.

SoulCypher Main event: Musis Arnhem
Zondag 7 november, 18.00 uur
Zondagavond zie je in Musis één van de grootste hiphop-battles van Nederland. Naast energieke dansbattles tussen aanstormende en gevestigde talenten zie je optredens van verschillende danscrews. De jury wordt vertegenwoordigd door de internationaal gerenommeerde John Agesilas, Shay Latukolan, Roche Apinsa en Tawatha Steendam.
Meer informatie.

SoulCypher Festival is een samenwerking tussen choreograaf Ruben Chi en zijn Stichting SoulCypher, Stadstheater & Musis Arnhem, Studio26, Theater a/d Rijn en Willemeen. SoulCypher is inmiddels al 10 jaar actief en staat in de scene bekend als een van de grootste hiphop-battles in Nederland – waar ook internationale uitwisseling een grote rol speelt.

Theater a/d Rijn

The Future Is Female!

The Future Is Female! In november staat Theater a/d Rijn in het teken van de de nieuwste generatie vrouwelijke makers. Tussen 11 en 18 november zie je drie uiteenlopende theatervoorstellingen over thema’s als seksualiteit, stereotypen en familiebanden.

Odette, Kater en de Lul | La Isla Bonita

Donderdag 11 november brengt performance-collectief La Isla Bonita hun futuristische kostuumdrama Odette, Kater en de Lul naar Arnhem. La Isla Bonita onderzoekt de toekomst van seksualiteit en voortplanting in relatie met technologische ontwikkelingen. 

Wat betekenen genderrollen binnen het voortplantingsritueel? Is ectogenese, waarbij nieuw leven groeit in met vloeistof gevulde biozakken, de oplossing voor de ongelijkwaardigheid? Je ziet het in dit duistere, erotische en dystopische sprookje over de toekomst van de mensheid. 

Let Me Tell You Something You Already Know | Merel Severs

Merel Severs is nieuw als maker bij De Nieuwe Oost. Op maandag 15 november staat zij met haar voorstelling Let me tell you something you already know voor het eerst in Theater a/d Rijn. In deze talige en fysieke performance maakt Merel de diepgewortelde stereotypen van het man- en vrouw zijn zichtbaar. 

Let me tell you something you already know is een persoonlijke performance over een wereld waarin nuance en empathie ondergesneeuwd raken en machtsmisbruik en geweld aan de orde van de dag zijn. Invoelbaar, humoristisch en pijnlijk herkenbaar.

Jury Fringe Festival: “Severs is een game changer. Ze kantelt het mainstream, mannelijke, heteroseksuele narratief. Dat doet ze op een waanzinnige, performatieve manier. Haar performance is persoonlijk en tegelijkertijd pijnlijk herkenbaar voor iedereen in de zaal.”

Talking Songs: A Dreamlike Performance | King Sisters

In 2018 wonnen de King Sisters de Best of Fringe Award op het Amsterdam Fringe Festival. Op donderdag 18 november zijn de zussen te zien in Theater a/d Rijn met hun voorstelling Talking Songs: A Dreamlike Performance Concert

De zussen staan op een kaal, zwart vlak. Met hun stem en een schoolbordkrijtje als instrument leggen ze de zenuw van hun collectief bloot. De zussen-dynamiek en muzikale chemie vallen naadloos samen in een onvoorspelbare, associatieve muzikale wereld. 

Praktische informatie

Tickets voor de voorstellingen zijn vanaf nu verkrijgbaar. In verband met de landelijke coronamaatregelen is een coronatoegangsbewijs voor iedereen vanaf 13 jaar verplicht bij een bezoek aan het theater. Meer informatie hierover is hier te lezen.

Theater a/d Rijn

Komende herfstvakantie voor het eerst familievoorstellingen in Theater a/d Rijn!

Het Prinsensprookje Liggen ©Heidi de Gier

Naast de reguliere programmering van Theater a/d Rijn presenteert het theater dit seizoen voor het eerst voorstellingen voor de jeugd. In de komende herfstvakantie kunnen ouders met kinderen vanaf 4 jaar hun hart ophalen in het theater aan het Bartokplein. Op maandag 25 oktober en in het weekend van 30 en 31 oktober staan twee wel heel bijzondere voorstellingen gepland: Een feest om te janken (4+) met de Arnhemse Nina Fokker en Het Prinsensprookje: Het hele verhaal (6+).

Binnen Theater a/d Rijn krijgen nieuwe en gevestigde makers de ruimte zich verder te ontwikkelen en voorstellingen te presenteren die helpen onszelf en de wereld om ons heen te begrijpen. Het theater trekt deze lijnen nu ook door naar jeugdprogrammering, want (juist) ook binnen de ontwikkeling van kinderen speelt kunst en cultuur een belangrijke rol. Betoverende, herkenbare, grappige en soms troostende verhalen spreken deze herfstvakantie in Theater a/d Rijn dan ook de belevingswereld van de jongere doelgroep aan.

Een feest om te janken (4+) – House of Nouws

Ma 25 okt 2021 13:00 

Veel kinderen moeten op hun eigen kinderfeestjes ongewild de hele dag door huilen. De feestmaand december is al helemaal een garantie voor tranen. Een feest om te janken is een voorstelling met een hoog tempo en fysiek spel over de ellende die verlanglijstjes veroorzaken. In deze familievoorstelling – voorafgaand aan de feestmaanden – dompelt House of Nouws kleuters en hun verzorgers onder in een lenige mimestudie over verwachtingen.

Het Prinsensprookje: Het hele verhaal (6+) – Dear T,

Za 30 & zo 31 okt 13:00

Dit is het sprookje van Harrie. Harrie is een prins en moet, zoals een behoorlijke prins dat doet, trouwen. Met Rosa welteverstaan. Maar Rosa ruikt niet lekker, bovendien houdt zij alleen van meisjesdingen. Dat kan anders, denkt Harrie. Dus start hij zijn zoektocht naar De Liefde.*

*Inclusief zwaardgevecht en kus.

Praktische informatie

Tickets voor de voorstellingen zijn vanaf nu verkrijgbaar. In verband met de landelijke coronamaatregelen is een coronatoegangsbewijs voor iedereen vanaf 13 jaar verplicht bij een bezoek aan het theater. Meer informatie hierover is hier te lezen.

Start kaartverkoop Seizoen 21-22

Het wachten is voorbij: We zijn gestart met de kaartverkoop van het komende seizoen! In verband met de steeds wijzigende coronamaatregelen hebben we ervoor gekozen om te starten met het verkopen van de voorstellingen in september en oktober. De rest van het seizoen zal in de loop van het najaar te koop zijn.

Het is dit jaar weer een mooi programma geworden voor ieder wat wils. Zoals je van ons gewent bent zie je experimenteel werk van jonge theatermakers, zoals De Grap van Kim Karssen en De Wereld Heeft Ons Failliet Verklaard van St. Radicale Gezelligheid. Verder zie je de komende maanden de nieuwe voorstellingen van De Nieuwe Oost makers Igor Vrebac en Ruben Chi. Oude bekenden, zoals George en Eran zullen wederom te zien zijn.

Ben jij benieuwd naar het hele programma? Check het hier. De kaartverkoop is direct gestart.