Show menu
Neus vooruit met NEXIT architecten
 

Neus vooruit met NEXIT architecten

Een interview met architect Addy de Boer

‘Vanaf het eerste moment dat we in gesprek raakten met het team van Theater aan de Rijn voelden wij onze handen jeuken om samen met deze opdrachtgever aan de slag te gaan. We zijn dan ook erg blij met deze inspirerende opdracht waarmee we nieuwe generaties theatermakers een verrassende plek in de stad kunnen geven. Een plek die sinds de komst van het Aardvarken voor alle Arnhemmers vindbaar is!’

Een voorstelling bezoeken in Theater aan de Rijn zal niet meer via de toekomstige achterzijde van het pand gaan. De plek om na afloop van een voorstelling bier te drinken en waar discussies werden gevoerd is niet de plek waar straks lekkere cappuccino geschonken wordt. Eind 2016 heeft dit pand een andere voorzijde, namelijk de achterkant van het gebouw, grenzend aan het Bartokpark.. Hoe dat eruit gaat zien? Een gigantisch mooie glazen gevel, met binnen een uitzicht op Rozet en het Feestaardvarken. Theater aan de Rijn richt het gezicht in de toekomst daadwerkelijk naar de Rijn.

Het pand blijft hetzelfde pand, maar krijgt een modernere en ijzerstrakke look en feel. Addy de Boer, ontwerper en architect van NEXIT, geeft uitleg over de nieuwe uitstraling van het productiehuis. 'Wat hier heel erg belangrijk is, is dat je een oud casco (het skelet van een gebouw, red.) probeert op te waarderen naar een situatie waarin je bijna gelijkwaardig bent aan nieuwbouw. Je moet anticiperen op wat er al is en wat je al hebt. Dat het gebouw al een bepaalde structuur  en constructie heeft, vraagt extra tijd en energie voor engineering.'

'Dat het gebouw oud is, maakt het project bijzonder en interessant. De architecten hebben als het ware al een hele mooie mal gekregen om in te tekenen. Het silhouet van het oude pand is zo sterk, dat we dat niet willen verliezen.'

Addy is kalm, maar opgetogen. Dit lijkt een project naar zijn hart. Dat betekent niet dat hij en zijn bureau direct werden gekozen als architecten voor deze verbouwing. Maar toen kwam er een uitgebreid stuk over NEXIT architecten in de Gelderlander. “Ons bureau was met een project dat we voor een opdrachtgever hadden gerealiseerd, genomineerd voor de Gouden Piramide”, vertelt Addy. “Dat is een prestigieuze vermelding, want deze Rijksprijs is gericht aan een 'inspirerende opdrachtgever' in de architectuur, stedenbouw, ruimtelijke ordening of infrastructuur.Via dat artikel zijn wij in beeld gekomen.'

'Betekent dit dat je meteen binnen was?' Addy lacht kort en schudt zijn hoofd. Er kwam een eerste gesprek met Eve Hopkins en toen nog een gesprek. 'We hadden wel direct een klik,' geeft Addy toe. 'Zowel qua visie als op persoonlijk vlak.' 

Vanaf het moment dat Generale Oost koos voor NEXIT, konden de ideeën op tafel. Generale Oost koesterde al lang de wens het pand anders te oriënteren. Het Bartokkwartier is constant in ontwikkeling en Generale Oost wilde graag onderdeel zijn van die verandering. Toen Rozet gerealiseerd was en het Feestaardvarken met zijn hoofd bij de achterdeur kwam te liggen, werd de wens van het productiehuis alleen maar groter en urgenter.

Dit verlangen werd een van de kernwaarden voor het verbouwingsplan, dit moest de nieuwe entree zijn. Die gedachte vertaalde NEXIT naar een concept van vormgeving en een plan van aanpak.

Generale Oost koesterde al lang de wens het pand anders te oriënteren. Het Bartokkwartier is constant in ontwikkeling en Generale Oost wilde graag onderdeel zijn van die verandering. Toen Rozet gerealiseerd was en het Feestaardvark met zijn hoofd bij de achterdeur kwam te liggen, werd de wens van het productiehuis alleen maar groter en urgenter. Dit verlangen werd een van de kernwaarden voor het verbouwingsplan. De gedachte van Generale Oost: dit moet eigenlijk onze entree zijn. Die gedachte vertaalde NEXIT naar een concept van vormgeving en een plan van aanpak.

Een grote verandering als deze gaat niet zonder slag of stoot. De verbouwing van het pand is een uitdaging, in veel opzichten. Denk aan geluidsisolatie, nieuwe technieken invoegen in een oeroud gebouw en duurzaam te werk gaan: wat bewaar je en gebruik je opnieuw? Hoe maak je het pand energiezuinig? Welke materialen gebruik je daarbij? Voor Addy is dit een extra interessant denkspel. Over materialen kan hij lange tijd spreken, om maar een voorbeeld te noemen: 'De trappen worden van staal gemaakt, maar wellicht niet helemaal. Er komen ook andere materialen aan te pas, en er komt ook een transparant portaal naar de artiestendoorgang,' vertelt Addy. 'Zo houden we meer rekening met de ornamenten van het pand.'

Buiten een moderne uitstraling, krijgt het theater van binnen, in het hart, ook nieuwe snufjes. Zoals het tension grid. Een wat? Een tension grid: 'Dat is de dunste vloer die we ooit gemaakt hebben; een groot stalen net boven de zaal, ter hoogte van de belichting. Wanneer dit bevestigd is, kunnen lichtopstellingen tijdens repetities worden aangepast. De technicus hoeft dan niet meer met een 'genie' (een soort hoogwerker karretje) over de vloer te rijden, maar loopt gewoon boven dansers, performers en theatermakers over een net. Alle sleutels en soorten gereedschap zitten vast aan een plastic bal, zodat die niet door het net naar beneden kunnen vallen.'

Het schetsontwerpstadium en het voorlopig ontwerpstadium zijn ruimschoots voorbij; in april 2016 gaat de uitvoering al van start! De punten zijn op de i gezet. Als eerste gaat er nu gestript worden. De deuren van het theater gaan dicht, de mannen met de rechterhanden gaan naar binnen. Na de zomer van 2016 prijkt er aan de achterkant van het nieuwe pand die glazen gevel, waardoor je zo naar binnen kunt turen.

Addy de Boer heeft samen met zijn team een hoop obstakels moeten overbruggen en zaken moeten tackelen, maar elke keer als hij bezig is met de verbouwing van Theater aan de Rijn, maakt zijn hart een sprongetje van architecten-geluk. 'Dit is een dynamische klus met veel mensen en instanties er omheen. Dat maakt dit project interessant en leuk om aan te werken. Het is een uitdaging. Het kost je weliswaar extra tijd en energie, maar dat levert het uiteindelijk ook op.'

Door: Lisa Weeda

Loading...