Show menu

Zarah Bracht (Hamburg, 1990) komt in haar jeugd uitsluitend in aanraking met repertoire-toneel. In Hamburg en Berlijn assisteert Zarah bij verschillende producties van grote stadstheaters (Thalia Theater en Deutsches Theater Berlin) voordat ze begint aan de regieopleiding te Amsterdam, waar ze in 2016 afstudeert. Ze ontwikkelt een theatertaal die gebaseerd is op beeld en beweging en gebruikt tekst eerder als toevoeging dan als uitgangspunt.

Als regisseur verhoudt ze zich tot hedendaagse politieke en sociale thema’s, maar blijft ver van een journalistieke of documentaire benadering. In plaats daarvan onderzoekt ze de sentimenten en driften die onder de oppervlakte van maatschappelijke debatten sluimeren en vertaalt die in magisch realistische werelden.

Na Wholesale Destruction en Being wrong and how to admit it brengt Zarah in seizoen 2021-2022 haar derde voorstelling Children of Happyland uit onder de vleugels van Productiehuis TR. Begin 2021 deed Zarah tijdens TRipp space #1 al fysiek vorm- en conceptonderzoek voor deze nieuwe productie.

Zarah Bracht over haar werk(wijze)

“Mijn werk daagt je uit om contact te maken met je eigen associaties, intuïtie en emotionele binnenwereld. Ik heb interesse in maatschappelijke en politieke fenomenen, en neem deze als vertrekpunt. In plaats van nuchter te kijken naar de feiten, of een wetenschappelijke benadering te pogen, graaf ik in de diepte en probeer voelbaar te maken wat de complexe emotionele structuren zijn die onder deze fenomenen liggen.

Ik zie de wereld als altijd ambivalent, tegenstrijdig en complex. En toch proberen we als mensen continu hard te maken dat er één waarheid is – welke kant die dan ook op mag wijzen. Het is een aandoenlijke poging om houvast te vinden, maar het is Sisyphuswerk zonder einde.

In mijn theater kunnen we in gedeelde ruimte en tijd even in de ambivalentie van alles duiken, kunnen we oefenen om te dealen met onze onvolledigheid daarbinnen en worden we uitgedaagd om geen genoegen te nemen met iets dat zich voordoet als louter informatie.

Publicaties

“Om het conflict tussen ratio en gevoel zichtbaar te maken, kronkelt en beweegt Kirsten Mulder, die de politica met veel vuur speelt, over de vloer.” Recensie Being wrong and how to admit it in De Telegraaf

“Ineens is de worstelende toneelpoliticus van Zarah Bracht hoogst actueel.” Interview met Zarah Bracht in de Volkskrant

“Wat ik uit mijn research vooral onthouden heb, is dat er veel positiever gereageerd wordt op mannelijke politici die spijt betuigen.” Interview met o.a. Zarah Bracht in Rekto:verso

“Orde is de inspanning om niet te verzuipen in het overvolle leven dat chaos is.” Zarah Bracht over Wereldtheaterdag 2020 voor Theater Rotterdam