
Over Igor Vrebac
Igor Vrebac onderzoekt in zijn voorstellingen thema’s als gender, seksualiteit en identiteit. De in Bosnië-Herzegovina geboren en in Nederland opgegroeide Igor Vrebac (1986) studeert in 2012 af aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten waar hij zijn diploma in acteren en theatermaken behaalt. Vanaf dan speelt hij bij groepen zoals DOX en Theater Oostpool en tussen 2012 en 2015 werkt hij nauw samen met de Noorse regisseur Øystein Johansen aan vier voorstellingen.
Om zijn organische en fysieke manier van spelen nog meer diepgang te geven, volgt Igor Vrebac internationale workshops in de Chubbuck acteertechniek. Elisabet Sevholt en Romy Wuyts waren de docenten in zowel Nederland als Zweden. Dan is hij te zien in Nederlandse televisieseries zoals Noord/Zuid, Zwarte Tulp (S.2) en in korte en lange speelfilms zoals INERTIA en The Windmill Massacre.
Voorstellingen
Omdat verhalen vertellen via podiumkunsten zijn passie en doel is, onderzocht Igor Vrebac zijn eigen manier van werken in het theater.
Tussen 2012 en 2016 produceerde, maakte en speelde hij drie solovoorstellingen: James’ Dream voor het Over het IJ Festival; Homo Sapiens, welke de juryprijs won voor ‘Beste Korte Performance’ tijdens het Spaanse ACT Festival in 2015; en My Father Was A Terrorist welke een coproductie was tussen RIGHTABOUTNOW Inc. in Amsterdam en Contact Theatre in Manchester.
Regiedebuut en eigen voorstellingen
In 2016 maakte hij de stap om alleen te maken en zijn regiedebuut Macho Macho ging in september van dat jaar in première en ontving de ‘Dioraphte Best of Amsterdam Fringe’-award. Na de succesvolle tournee in Nederland was de voorstelling ook te zien in Engeland en Zuid-Afrika. In 2017 maakte hijTRÆNS, een sexy ritueel om het mannelijke en vrouwelijke bloot te leggen.
In 2018 maakte hij HEROES, waarin hij de wondere wereld van vrouwelijke bodybuilders onder de loep nam. HEROES is het sluitstuk van een drieluik waarin hij zijn persoonlijke verhouding tot, en perceptie op het mannelijke en het vrouwelijke gedrag onderzoekt. Daarnaast werd hij genomineerd voor de prijs van beste choreograaf door De Nederlandse Dansdagen.
In 2019 deed hij tijdens het Atelier op Oerol onderzoek naar de seksappeal van Moeder Natuur met zijn project Evolution Baby. In 2020 en 2021 werkte hij aan zijn laatste voorstelling bij Theater a/d Rijn: OMG, die in juli 2021 in première ging. Hij onderzocht in deze voorstelling zijn verhouding tot durven geloven.